Reference: The rape of the Sabine Women door Giambologna. 1574, Florence
Placecharacteristic: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rape_of_the_Sabine_Women
Extract:
Creative comment
Schoonheid, vraag 4:
- The rape of the Sabine Women- Giambologna: voor
het verhaal van de Sabijnse Maagdenroof, kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabijnse_maagdenroof
.
Ik zie drie naakte figuren uit marmer
gehouwen. Een man houdt een vrouw vast, boven zich, half tegen hem aan. Hij tilt
haar bijna op. de onderste man zit gehurkt, word onderdrukt door de andere
middelste man. De onderste man kijkt angstig en vol afgrijzen naar het tafereel
boven zich, met een hand voor zijn gezicht. Die hand reikt niet naar de vrouw
om in een poging haar te helpen echter. De vrouw probeert zich uit de greep van
de middelste man te bevrijden. Met haar voeten probeert ze zich af te zetten
tegen het bovenbeen van de middelste man, een hand reikt omhoog, zoekend naar
hulp en verlossing. De andere arm naar beneden gericht, alsof ze zich wil
afduwen. Haar mond is open en haar ogen staan op wanhoop. De middelste man
houdt haar vast met een arm om haar middel en de hand op haar bil, de andere
arm rond haar schouders in een poging haar naar beneden te trekken. Anatomisch
klopt het werk en is zeer realistisch gemaakt. De spieren die nodig zijn in
deze worsteling zijn ook realistisch weergegeven. Het is een intense,
gepassioneerde en elegante worsteling.
Schoonheid, vraag 5:
-
The rape
of the Sabine Women: dit werk komt uit de 16e eeuw. Het schone
zit hem in de kwaliteit en de prachtige afwerking van dit renaissance
standbeeld. Het is een erg realistische voorstelling, totaal niet abstract. De emotie
spat ervan af en het werk lijkt bijna te bewegen, zo organisch is het gemaakt. Anatomisch
klopt alles: het werk leeft echt. Daarbij staat het op een hoge sokkel waardoor
je van beneden af op moet kijken naar het standbeeld, wat het beeld nog
indrukwekkender maakt; je ziet de ‘verkrachting’ (wat eigenlijk ontvoering
betekende in de tijd van de oude Romeinen) maar je kunt er als nietig mens
niets tegen doen. Het lelijke is naar mijn mening het thema, het onderwerp van
het kunstwerk; de gruwelijke verkrachting. Dit maakt het werk ergens ook wel
beangstigend. Maar ergens hoort die angst ook wel bij het sublieme. Zolang die
angst de bewondering niet overheerst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten