dinsdag 28 mei 2013

The Rape of the Sabine Women

Reference: The rape of the Sabine Women door Giambologna. 1574, Florence

Placecharacteristic: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rape_of_the_Sabine_Women

Extract: 


Creative comment


Schoonheid, vraag 4:
-         The rape of the Sabine Women- Giambologna: voor het verhaal van de Sabijnse Maagdenroof, kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabijnse_maagdenroof .

Ik zie drie naakte figuren uit marmer gehouwen. Een man houdt een vrouw vast, boven zich, half tegen hem aan. Hij tilt haar bijna op. de onderste man zit gehurkt, word onderdrukt door de andere middelste man. De onderste man kijkt angstig en vol afgrijzen naar het tafereel boven zich, met een hand voor zijn gezicht. Die hand reikt niet naar de vrouw om in een poging haar te helpen echter. De vrouw probeert zich uit de greep van de middelste man te bevrijden. Met haar voeten probeert ze zich af te zetten tegen het bovenbeen van de middelste man, een hand reikt omhoog, zoekend naar hulp en verlossing. De andere arm naar beneden gericht, alsof ze zich wil afduwen. Haar mond is open en haar ogen staan op wanhoop. De middelste man houdt haar vast met een arm om haar middel en de hand op haar bil, de andere arm rond haar schouders in een poging haar naar beneden te trekken. Anatomisch klopt het werk en is zeer realistisch gemaakt. De spieren die nodig zijn in deze worsteling zijn ook realistisch weergegeven. Het is een intense, gepassioneerde en elegante worsteling.

Schoonheid, vraag 5:
-          The rape of the Sabine Women: dit werk komt uit de 16e eeuw. Het schone zit hem in de kwaliteit en de prachtige afwerking van dit renaissance standbeeld. Het is een erg realistische voorstelling, totaal niet abstract. De emotie spat ervan af en het werk lijkt bijna te bewegen, zo organisch is het gemaakt. Anatomisch klopt alles: het werk leeft echt. Daarbij staat het op een hoge sokkel waardoor je van beneden af op moet kijken naar het standbeeld, wat het beeld nog indrukwekkender maakt; je ziet de ‘verkrachting’ (wat eigenlijk ontvoering betekende in de tijd van de oude Romeinen) maar je kunt er als nietig mens niets tegen doen. Het lelijke is naar mijn mening het thema, het onderwerp van het kunstwerk; de gruwelijke verkrachting. Dit maakt het werk ergens ook wel beangstigend. Maar ergens hoort die angst ook wel bij het sublieme. Zolang die angst de bewondering niet overheerst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten