woensdag 5 juni 2013

Pygmalion en Galatea

Reference: Jean-Leon Gerome- Pygmalion and Galatea, 1890

Placecharacteristic: http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/110000925

Extract: 

Creative comment: 

vorm:
Een man en een vrouw. De man is een mens, de vrouw van onder tot aan haar middel standbeeld, van haar middel tot kruin mens. Hij is gekleed in een soort blauwe tuniek met leren laarsjes, zijn haar is donker en krullend, met baard en snor. Zij is helemaal naakt, half van steen, half van vlees en bloed, haar haar opgestoken. De vrouw staat op een voetstuk, de man op een kistje/houtblok, maar hij staat lager dan zij (op zijn tenen). Hij heeft zijn armen om haar middel geslagen, en vanaf daar tot aan haar kruin leeft ze en buigt zich met haar hele bovenlijf naar hem toe. Hij reikt naar haar om haar te kussen. Zij heeft een hand die hij om haar middel heeft geslagen vast, met de andere arm omhelst ze zijn schouders. Ze staan in het midden van het atelier. Om hen heen materialen om mee te beeldhouwen. Schilderijen, beelden, een schild, een hamer, stukken steen/marmer op de grond, 2 maskers met open monden, als verbaasde toeschouwers. Rechtsboven een engeltje (cupido) op een wolkje, met pijl en boog en zijn pijl op het koppel gericht. 
inhoud:
Pygmalion wilde trouwen maar geen enkele vrouw was mooi genoeg, dus maakte hij een standbeeld van een prachtige vrouw. Hij wenste dat het standbeeld leefde en bracht elke dag een offer aan Aphrodite, de godin van de liefde. Dagen gingen voorbij en uiteindelijk verhoorde Aphrodite zijn gebeden: Galatea werd levend en ze trouwden en samen regeerden ze over Cyprus. Het doel van de maker is het uitbeelden van het moment dat Galatea tot leven komt en dat Pygmalion en Galatea elkaar voor het eerst sinds zij leeft omhelzen en zoenen. De eerste keer dat Pygmalion haar warmte voelt. Jean-Leon Gerome leefde van 1824 tot 1904. Hij maakte dit werk in 1890, het is dus vrij laat werk van hem. Je kunt zien dat hij zeer bekwaam was in zijn vak en veel ervaring had op het moment dat hij het werk maakte. 

functie:
Ik heb niet kunnen terugvinden wat de aanleiding was voor het maken van dit werk, of wie de opdrachtgever was. Ik denk dat Gerome het heeft gemaakt uit een eigen motivatie.

Ik vind dit een fascinerend werk omdat je ziet dat Galatea tot leven komt. Haar onderlijf is nog stijf en statisch, en haar bovenlijf leeft, al haar energie stroomt in een reikende omhelzing naar Pygmalion, en hij reikt naar haar. Tot aan Pygmalions tenen aan toe reikt hij naar haar om haar te kussen. En dan de hand van Pygmalion die Galatea vasthoudt: dat kleine detail bestempeld haar liefde en verlangen naar hem. De verbaasde gezichten met open monden van de maskers is ook een mooi detail. De cupido bevestigd de onvoorwaardelijke liefde tussen de twee hoofdfiguren in dit schilderij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten