woensdag 5 juni 2013

1 arm

Reference: Roberto Ferri- prigione di lacrime

Placecharacteristic: http://www.robertoferri.net/gallery.php

Extract: 

Creative comment: 

Vorm, functie, inhoud.

Je kijkt naar de vorm: Ik zie een vrouw naakt op de grond zitten, met opgetrokken knieën. Ze heeft een lichte huid en haar donkere haren in een knot naar achteren gestoken met een rood lint. Ze omhelst een grote donkere gespierde mannenarm. Ze heeft haar wang als het ware tegen de schouder van de man aan gedrukt. Haar ogen zijn gesloten en ze lijkt rustig te genieten van deze aanraking. De mannenarm komt van achter haar, en houdt haar bij haar bovenbeen vast. Ook is er een mannenknie (die bij de mannenarm hoort naar mijn interpretatie) die onder haar knieën zit. 

 Je kijkt naar de inhoud: Roberto Ferri is een italiaanse kunstenaar geboren in 1978. Hij was erg geinspireerd door kunstenaars als Caravaggio. Hij ging dan ook naar Rome om meer onderzoek te doen naar de oude Romeinse kunst. In 2006 was hij klaar met zijn studie aan de Academy of Fine Arts in Rome. Zijn kunst is dus recent en zijn stijl is oud. Wat zijn bedoeling en inhoud van dit kunstwerk is heb ik niet kunnen vinden. De vertaling van de titel prigione di lacrime betekent gevangenis van tranen of tranengevangenis. Ik interpreteer het zo: de vrouw is verdrietig omdat ze haar man/lover mist. in haar gevangenis van tranen word ze omarmd door haar verdriet en gemis.

 Je kijkt naar de functie: ik heb niet kunnen vinden wat de bedoeling van het kunstwerk is, waarom het gemaakt is en voor wie. Ik denk dat de kunstenaar een autonome kunstenaar is en het gewoon voor zichzelf heeft gemaakt. Meer kan ik er niet over zeggen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten